Statut Polskiego Towarzystwa Naukowego Edukacji Internetowej
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- „Polskie Towarzystwo Naukowe Edukacji Internetowej”, zwane dalej Towarzystwem, jest stowarzyszeniem osób zajmujących się zagadnieniami edukacji prowadzonej z wykorzystaniem najnowszej technologii informatycznej. Stowarzyszenie działa na podstawie prawa o stowarzyszeniach i posiada osobowość prawną.
- Nazwa Towarzystwa jest prawnie zastrzeżona.
§ 2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą – Warszawa.
II. CELE TOWARZYSTWA I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 3
Celami Towarzystwa są:
- inspirowanie badań naukowych dotyczących edukacji internetowej;
- wspieranie rozwoju edukacji internetowej;
- wyznaczanie standardów edukacji internetowej.
§ 4
Towarzystwo realizuje swoje cele przez:
- aktywną działalność swoich członków;
- prowadzenie i inspirowanie badań naukowych w dziedzinie edukacji internetowej;
- popularyzowanie edukacji internetowej;
- ewaluację i certyfikację narzędzi, programów i materiałów edukacji internetowej;
- współpracę z innymi stowarzyszeniami, organizacjami krajowymi i międzynarodowymi;
- inicjowanie tworzenia funduszy stypendialnych i fundacji w porozumieniu z zainteresowanymi instytucjami w kraju i za granicą;
- popieranie inicjatyw organizacyjno – prawnych sprzyjających rozwojowi edukacji internetowej;
III. PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW TOWARZYSTWA
§5
Członkowie Towarzystwa dzielą się na zwyczajnych, honorowych i wspierających.
§ 6
Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każdy obywatel polski lub państwa obcego zajmujący się edukacją internetową lub problemami pokrewnymi, który złoży deklarację przystąpienia do Towarzystwa, zostanie zarekomendowany przez jego dwóch członków i uzyska akceptację Zarządu.
§ 7
Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie Członków osobom fizycznym szczególnie zasłużonym dla działalności Towarzystwa.
§ 8
Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna, polska lub obca, która podejmie wsparcie materialne lub organizacyjne działalności Towarzystwa oraz wyrazi wolę zostania członkiem wspierającym Towarzystwa. Decyzję o przyznaniu statusu członka wspierającego podejmuje Zarząd. Sposób wsparcia uzgadniany jest z Zarządem.
§ 9
Członek zwyczajny ma prawo do:
- uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków Towarzystwa;
- wpływania na kierunki działalności Towarzystwa;
- czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa;
- udziału w konferencjach, spotkaniach, sympozjach oraz wszelkich innych formach działalności Towarzystwa;
- ubiegania się o stypendia i inne formy pomocy w rozwoju naukowym i zawodowym.
§ 10
Członek zwyczajny Towarzystwa ma obowiązek:
- aktywnego uczestnictwa w działalności Towarzystwa;
- przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
- regularnego opłacania składek członkowskich i innych świadczeń uchwalonych przez Walne Zebranie Członków na rzecz Towarzystwa.
§ 11
- Członek wspierający oraz honorowy ma prawo do:
-
- wyrażania swoich opinii i składania wniosków dotyczących działalności Towarzystwa;
- udziału w obradach Walnego Zebrania z głosem doradczym;
- korzystania z urządzeń, świadczeń i różnych form pomocy Towarzystwa.
-
- Członek wspierający oraz honorowy ma obowiązek przestrzegania statutu oraz innych aktów wydanych przez władze Towarzystwa.
§ 12
Członek honorowy oraz wspierający zwolniony jest z obowiązku opłacania składek członkowskich.
§ 13
Członkostwo ustaje z chwilą:
- zgonu członka;
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonego Zarządowi na piśmie, po uprzednim uregulowaniu wszelkich ewentualnych zobowiązań w stosunku do Towarzystwa;
- wykluczenia z Towarzystwa.
§ 14
Członek wspierający przestaje być członkiem Towarzystwa w przypadku wstrzymania zadeklarowanej pomocy dla Towarzystwa lub utraty osobowości prawnej w przypadku osób prawnych. O utracie statusu członka wspierającego decyduje Zarząd. Od decyzji Zarządu można się odwołać do Walnego Zebrania Członków w terminie 21 dni powzięcia wiadomości o utracie statusu.
§ 15
- Wykluczenie członka z Towarzystwa następuje w wyniku uchwały podjętej przez Zarząd.
- Zarząd może wykluczyć członka Towarzystwa w razie:
-
- skazania prawomocnym wyrokiem na karę dodatkową pozbawienia praw publicznych,
- poważnego naruszenia statutu lub uchwał władz Towarzystwa,
- podjęcia działalności na szkodę Towarzystwa.
-
- Od decyzji o wykluczeniu członek ma prawo odwołać się w terminie 21 dni od powzięcia wiadomości o wykluczeniu do Walnego Zebrania Członków, którego decyzja będzie ostateczna. Sprawa wykluczenia powinna być umieszczona w porządku obrad Walnego Zebrania i podana do wiadomości członków łącznie z zawiadomieniem o terminie Walnego Zebrania.
- Odwołanie od decyzji, o których mowa w § 14 oraz w §15.3, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, który w trybie niezwłocznym zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków.
IV. WŁADZE TOWARZYSTWA
§ 16
Naczelnymi władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
§ 17
Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków. W skład Walnego Zebrania Członków wchodzą wszyscy członkowie zwyczajni Towarzystwa. Do udziału w obradach Walnego Zebrania Członków mogą zostać zaproszone osoby spoza Towarzystwa na zasadach określonych przez Walne Zebranie Członków. W zebraniu Walnego Zebrania mogą brać udział z głosem doradczym członkowie wspierający oraz honorowi.
§ 18
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalanie i zmiana Statutu;
- ustalanie kierunków działalności Towarzystwa;
- podejmowanie uchwał we wszelkich ważnych dla Towarzystwa sprawach nie uregulowanych Statutem;
- powoływanie i odwoływanie Zarządu Towarzystwa oraz Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie odwołań członków Towarzystwa od uchwał Zarządu;
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- ustalanie wysokości składek członkowskich;
- rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej o udzielanie absolutorium Zarządowi po zakończeniu kadencji;
- nadawanie członkostwa honorowego;
- rozwiązanie Towarzystwa;
- określanie zasad ewentualnego uczestnictwa w Walnym Zebraniu Członków osób z poza Towarzystwa.
§ 19
Uchwały Walnego Zebrania podejmowane są zwykłą większością głosów.
§ 20
Walne Zebranie powinno zbierać się nie rzadziej niż co cztery lata.
§ 21
Walne Zebranie wybiera ze swego składu:
- Zarząd;
- Komisję Rewizyjną,
§ 22
Walne Zebranie jest zwoływane:
- przez Zarząd z własnej inicjatywy;
- przez Zarząd, na wniosek co najmniej 1/4 ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa;
- przez Komisję Rewizyjną, jeśli od ostatniego Walnego Zebrania upłynęło czterdzieści osiem (48) miesięcy.
- przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej w sytuacji o której mowa w § 15.4.
§ 23
Zwołujący Walne Zebranie zawiadamia o nim członków nie później niż jeden miesiąc kalendarzowy przed jego terminem, podając jednocześnie plan obrad.
§ 24
Organem wykonawczym Towarzystwa jest Zarząd. Zarząd składa się z pięciu (5) do siedmiu (7) członków, w tym Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika, Sekretarza oraz od jednego do trzech członków Zarządu. Zarząd wybierany jest przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym.
§ 25
Do kompetencji Zarządu należy:
- organizowanie bieżącej działalności Towarzystwa;
- realizacja uchwał Walnego Zebrania Towarzystwa;
- ustalanie budżetu i zarządzanie majątkiem Towarzystwa;
- zwoływanie Walnych Zebrań Towarzystwa;
- podejmowanie decyzji w sprawie przyjmowania i wykluczania członków Towarzystwa;
- reprezentowanie Towarzystwa pomiędzy Walnymi Zebraniami.
§ 26
- Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa, zaś w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania. Zarząd zbiera się nie rzadziej niż raz w roku.
- Zebraniu Zarządu przewodniczy Prezes Towarzystwa, a w razie jego nieobecności pozostali członkowie Zarządu wybierają przewodniczącego spośród siebie zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
§ 27
Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Towarzystwa. Komisja składa się z trzech (3) osób i wybiera ze swego składu Przewodniczącego i Sekretarza. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa. Decyzje Komisji Rewizyjnej zapadają jednogłośnie.
§ 28
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Towarzystwa pod względem zgodności z przepisami prawa, Statutem i uchwałami Walnego Zebrania Członków;
- przedstawianie w czasie Walnych Zebrań oceny działalności Zarządu;
- składanie na każdym Walnym Zebraniem Członków sprawozdań ze swej działalności;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków w przypadku określonym w § 22.3.
§ 29
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Towarzystwa trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów obecnych członków Walnego Zebrania.
- Członkowie Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej mogą być odwołani z pełnionej funkcji przed upływem kadencji na wniosek 2/3 członków Walnego Zebrania z powodu utraty zaufania. Wniosek o odwołanie umieszczany jest w porządku obrad Walnego Zebrania Członków. Decyzja zapada w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
- Członkowie wybrani do władz Towarzystwa mogą tę samą funkcję pełnić przez nie więcej niż dwie kolejne kadencje. Uzupełnianie składu Zarządu i Komisji Rewizyjnej możliwe jest jedynie na drodze uchwały Walnego Zebrania Członków.
- Członkowie władz Towarzystwa nie mogą pełnić jednocześnie więcej niż jednej funkcji.
V. SPOSÓB REPREZENTACJI TOWARZYSTWA
§ 30
Towarzystwo reprezentowane jest przez Zarząd, a w przerwie pomiędzy posiedzeniami Zarządu przez Prezesa Towarzystwa. W razie rezygnacji lub śmierci Prezesa jego obowiązki przejmuje Wiceprezes wyznaczony przez Zarząd. Wiceprezes pełni swe obowiązki do czasu uzupełnienia składu Zarządu przez Walne Zebranie Członków.
VI. FUNDUSZE I MAJĄTEK TOWARZYSTWA
§ 31
Fundusze i majątek Towarzystwa powstają ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku Towarzystwa oraz z ofiarności publicznej i dotacji państwowych.
§ 32
Wysokość składek członkowskich uchwala Walne Zebranie.
§ 33
Majątek Towarzystwa składa się z ruchomości i nieruchomości. Funduszami i majątkiem zarządza Zarząd.
§ 34
Nabywanie i zbywanie nieruchomości wymaga uchwały Zarządu.
§ 35
Do ważności pism i dokumentów w sprawach majątkowych Towarzystwa wymagane są dwa podpisy: Prezesa lub Wiceprezesa Towarzystwa oraz Skarbnika Towarzystwa.
VII. ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§ 36
Uchwały w sprawie zmiany Statutu podejmuje Walne Zebranie większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków w pierwszym terminie oraz bez względu na liczbę członków w drugim terminie.
Drugi termin Walnego Zebrania Członków powinien zostać ustalony na zebraniu pierwszoterminowym. O drugim terminie powinni zostać powiadomieni wszyscy członkowie zwyczajni Towarzystwa.
§ 37
Zmiana Statutu powinna być umieszczona na porządku obrad Walnego Zebrania Członków, a projektowane zmiany powinny być podane do wiadomości członków łącznie z zawiadomieniem o terminie Walnego Zebrania.
§ 38
Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków większością co najmniej 3/4 głosów w obecności co najmniej połowy członków w pierwszym terminie lub bez względu na liczbę członków w drugim terminie. Drugi termin Walnego Zebrania Członków powinien zostać ustalony na zebraniu pierwszoterminowym O drugim terminie powinni zostać powiadomieni wszyscy członkowie zwyczajni Towarzystwa.
§ 39
Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa musi poprzedzać uchwała o przeznaczeniu majątku Towarzystwa po jego rozwiązaniu.